- 학생증 발급 안내 / Guidance for Student ID Card Issuance (추가) 2024.08.05
-
신촌/국제 교무처 학사지원팀 첨부파일( 5 ) 1. 2024-2학기 대학(원) 신(편)입생 학생증 발급 안내(국문).pdf 2. 2024-2학기 대학(원) 신(편)입생 학생증 발급 안내(영문).pdf 3. 연세대학교 모바일 학생증 앱 설치 매뉴얼(이용자 가이드).pdf 4. 연세대학교 모바일 학생증 앱 설치 오류코드 및 해결방법.pdf 5. 우리WON뱅킹 대학 ID 카드 신청 매뉴얼.pdf CLOSE TOOLTIP
* 1차 학생증 신청기간이 8.22(목) 23:59까지로 연장되었습니다. (8.20 수정)
학생증 발급 안내
1. 학생증(ID 카드)
가. 금융 학생증
우리은행과 제휴하여 만든 학생증은 신분증, 도서대출, 교내시설 출입, 전자출결확인 및 금융기능(은행체크카드, 후불교통카드)을 포함한 연세인을 위한 다목적 카드입니다.
나. 비금융 학생증
금융기능이 없는 학생증은 신분증, 도서대출, 교내시설 출입, 전자출결확인 등 캠퍼스 내에서 필요한 기능을 가진 카드입니다.
2. 발급대상
2024학년도 2학기 등록을 마친 신입생 및 편입생
3. 신입생 학번 조회
가. 학부생:
1) 기간 : 2024. 8. 19.(월) 10:00 ~
2) 방법 : 연세포탈서비스 → 학사정보시스템 → 로그인 (학번란에 수험번호, 비밀번호란에 생년원일(YYMMDD) 입력) → 학사행정 – 입학 – 학생 – (합격자)학번조회
나. 대학원생: 해당 대학원 홈페이지 혹은 해당 대학원 입학 담당자에게 문의
** 학번으로 로그인 시 초기비밀번호는 생년월일 6자리입니다. (기존 수험번호 계정의 비밀번호가 아닙니다)
4. 1차 신청
가. 대상
- 신입생 등록금 납부 기간 중 개인정보 제공(등록금고지서 출력창에서 동의) 동의한 내국인 신입생(본등록 ~ 3차 등록생) 중 자신의 우리은행 계좌에 연결된, 또는 우리은행 계좌를 새롭게 개설하여, 체크카드 발급을 희망하는 학생
* 등록금을 납부하지 않는 전액장학생 및 계약학과 학생도 등록금고지서 출력기간에 학사정보시스템에 접속하여 개인정보제공 동의를 하여야 1차 신청기간에 신청 가능
나. 기간 : 2024. 8. 19.(월) 10:00 ~ 8. 22. (목) 23:59 (기한 엄수)
- 위 기간 이후에는 신입생 학생증 신청기간이 끝나는 9.4까지 금융기능 학생증 발급신청을 할 수 없음
- 9.4 이후에는 연세포탈 > 학생증신청 페이지에서 개별적으로 신청하여 발급받을 수 있으나, 개별발급 시 수령지 지정 배송은 불가하며 은행에 방문하여 직접 카드를 수령해야 함
다. 방법 (2단계까지 마쳐야 함)
- 1단계 : 연세포탈서비스 → 로그인(ID: 학번, 초기 비밀번호: 주민번호 앞자리 6개) → 학사LINK → 학생증 발급 → 학생증신청(개인정보제공 동의 필수)
- 2단계 : 휴대폰에 우리은행 전용앱 설치(매뉴얼 참조) → 대학교ID카드 신청
※ 2단계 진행 시 유의 사항 ※
① 본인이 국내에 있을 때에 한하여 휴대폰으로만 신청 가능(해외 체류 시 2차 기간에 신청)
② 타인 명의의 휴대폰 또는 변경된 전화번호로도 신청 가능
③ 사진(JPG형식 200KB이하) 파일을 휴대폰에 미리 저장함 – 메신저 등에서 자신에게 사진을 일반화질로 전송했다가 내려받는 크기
④ 비대면실명확인증은 본인의 주민등록증/운전면허증만 가능
라. 신분증 카드 배부
신청 시 지정한 수령지(신촌캠퍼스 우리은행연세금융센터, 국제캠퍼스 우리은행 출장소 또는 자택 등)로 배송 (신청 완료 후 수령지 변경 불가)
5. 2차 신청 및 추가 신청
가. 대상 : 1) 외국인 신입생, 2) 4차 이후 등록자, 3) 1차 기간에 금융카드를 신청하지 않은, 비금융 카드를 발급받고자 하는 신입생
나. 기간 : 2024. 8. 23.(금) 10:00 ~ 8. 29.(목) 23:59
추가신청: 2024. 9. 2.(월) 10:00 ~ 9. 4.(수) 23:59
다. 방법 : 연세포탈서비스 → 로그인(ID : 학번, 초기 PW : 주민번호 앞자리 6개) → 학사 LINK → 학생증 발급 → 학생증신청(개인정보제공 동의 필수)
라. 2차 신청 시에는 금융기능이 없는 카드가 발급됩니다.
- 체크카드 기능을 겸한 신분증을 발급받고자 하는 분은 신입생 학생증 신청 기간 종료 이후(9.5~)부터 위 경로에서 개별 신청 가능합니다. 신청 직후부터 우리은행 연세금융센터/국제캠퍼스출장소에서 금융기능 학생증 카드를 수령할 수 있으며, 수령 후에는 교무처 학사지원팀(신촌캠퍼스 언더우드관 B101호)/언더우드기념도서관 1F 서비스데스크(국제캠퍼스)을 방문하여 개인정보를 추가하여야 발급이 완료됩니다.
마. 신분증 카드 배부
- 학부생의 경우, 소속대학 사무실에서 배부
* 음악대학 배부처: 음악관 A관 234호 행정팀
* 국제캠퍼스 신입생 배부처:
1) 언더우드국제대학: 국제캠퍼스 진리관B 420호
2) 글로벌인재대학: 국제캠퍼스 자유관A 501호
3) 이외 단과대학 소속: 국제캠퍼스 자유관A 604호 (학부대학 사무실)
- 학생증 수령 시 주민등록증 또는 운전면허증, 여권 등 공식 신분증을 소지하여야 함
- 학생증 배부 및 수령과 관련해서는 상기 배부처로 문의 바랍니다.
- 대학원생의 경우 특수대학원은 소속대학원 사무실에서, 일반대학원은 각 단과대 사무실에서 배부 예정입니다.
6. 신·편입생 신분증 발급 신청 유의사항
가. 신분증을 2회 이상 발급할 경우 하나의 카드만 활성화되므로 중복신청하지 않도록 유의하여 주십시오.
나. 체크카드 겸용 신분증을 신청할 경우 우리은행 전용 앱에서 신분증 수령 장소를 지정하여야 합니다.(신청 완료 후 수령지 변경 불가).
다. 입학 후 국제캠퍼스에서 1학년 생활을 하게 될 학부 신입생이 금융기능 카드(1차)를 신청하는 경우, 수령 편의를 위해서 국제캠퍼스 우리은행 출장소를 수령지로 지정할 것을 권장합니다.
라. 은행 영업시간 중 지점 방문이 불가할 경우, 수령지를 ‘자택’으로 설정할 것을 권장합니다.
마. 발급 완료 안내 문자 수신을 위해 연락처에는 반드시 한국 내에서 연락 가능한 번호를 기재 바랍니다.
7. 모바일 신분증(연세 Y-MID)
가. 대상
- 본인 명의로 SKT, KT, U+ 모바일에 가입하고 학생증 카드를 교부받은 학생 중 모바일 학생증 개인정보 수집·이용에 동의한 신입생
- 실물카드 발급 안내 문자를 받은 후부터 모바일 학생증을 발급할 수 있음. 일부 통신사(소규모 알뜰폰 이용자 등)나 일부 휴대전화 기종에서는 모바일 신분증이 작동하지 않을 수 있습니다.
나. 방법 : Play 스토어에서 연세대학교 모바일 학생증/신분증 앱 설치(매뉴얼은 학교 홈페이지 공지사항 참조)
- 실물 카드 혹은 모바일 학생증 중 하나만 활성화하여 사용할 수 있습니다.
- 비활성화된 카드는 사용할 수 없습니다.
다. 모바일 학생증 앱 설치 오류 시 해결 방법
모바일 ID Card 메뉴 → 공지 사항 ‘모바일 ID 앱의 오류코드 및 해결방법’ 혹은 연세포탈서비스 → 학사관리시스템 → 학생증발급 → 공지사항8. 분실(훼손) 신고/(재)발급/발급 기간
가. 체크카드 겸용 신분증 재발급
① 우리은행과 학교 양측에 즉시 신고하여, 분실카드 도용으로 발생할 수 있는 피해를 줄이시기 바랍니다.
- 연세포탈서비스 → 학사 LINK → 학생증발급 → 분실(훼손)신고 → 학생증신청
- 우리카드 고객상담실(1588-9955) : 금융기능(인출, 지불 등) 정지 및 재발급 신청
② 수령 방법
- 1단계: 신청 후 즉시 우리은행에 방문하여 연세대학교 학생증용 체크카드를 발급
신촌: 우리은행 연세금융센터 (9시~16시)
국제: 우리은행 국제캠퍼스출장소 (9시~16시)
- 2단계: 아래 장소에 방문하여 카드 뒷면의 학생/교직원 정보 인쇄
신촌: 교무처 학사지원팀(신촌캠퍼스 본관 B101호 언더우드관)
국제: 언더우드기념도서관 1F 서비스데스크
나. 학생증 전용 카드 재발급
① 분실 신고 및 재발급 신청
- 연세포탈서비스 → 학사 LINK → 학생증발급 → 분실(훼손)신고 → 학생증신청 메뉴에서 재발급 신청
② 수령 방법
- 1단계: 재발급 완료 문자 수신 (신청 후 1주일 정도 소요)
- 2단계: 아래 장소에 방문하여 카드 수령
신촌 : 교무처 학사지원팀(신촌캠퍼스 본관 B101호 언더우드관) (9시~17시)
국제: 언더우드기념도서관 1F 서비스 데스크 (9시~17시)
9. 문의처
가. 학생증 발급 일반 문의 : 교무처 학사지원팀(02-2123-3202~4)
나. 우리은행 전용앱 : 1588-5000-0-2-2 또는 1599-5000-0-2-2
다. 오류발생 시: 우리카드 1588-9955
라. 우리은행 연세금융센터 : 02-313-3198-> 내선 313 또는 321
마. 우리은행 국제캠퍼스 출장소 : 032-822-6321
바. 모바일 학생증(연세 Y-MID) 앱 : ㈜유비벨록스 (02-3470-4951)
Guidance for Student ID Card Issurance (for Foreign Students)
1. Student ID (ID Card)
Yonsei Student ID card is a multi-purpose identification card. It gives you access to university facilities such as libraries, sports facilities, computer rooms, etc. International students can apply for an ID card with Woori Bank check card function from the start of the semester, after (s)he gets an alien registration card from the Immigration Office. Prior to the alien registration card issuance, only the ID without check card function is applicable.
2. Eligibility
Newly enrolled International students for 2024 Fall Semester who consent to a personal information collection, utilization, and processing entrustment to a trustee.
3. Application Period: 10:00 a.m Aug 23 ~ 11:59 p.m Aug 29
3-1. Additional Application Period: 10:00 a.m Sep 2 ~ 11:59 p.m Sep 4
4. How to find your student number
- For undergraduate students, Please visit Yonsei Portal Service (YPS) Website (https://portal.yonsei.ac.kr/main/index.jsp)
⇒ Login with your examinee’s number and password(D.O.B. in YYMMDD form) ⇒ Academic Information System ⇒ Academic Affairs ⇒ Finding the student ID number
- For Graduate students, please visit the concerned Graduate School website or consult with the relevant admissions officer at your Graduate School
5. How to Apply
Visit Yonsei Portal Service (https://portal.yonsei.ac.kr/main/index.jsp) →
Log in with your student ID number and PW (Initial PW: D.O.B. in YYMMDD order) →
Academic Link → Issue Student ID → Apply for an ID card →
Agree with personal info. collection, utilization, and processing entrustment to a trustee →
Check applicant’s information → 신청(Apply)
※ A photo file should be a JPG format with no more than 200KB.
※ International students are only allowed to apply for an ID without check card function until (s)he gets an alien registration card from the Immigration Office.
※ In order to receive issuance notifications and guidance, please provide a reachable Korean phone number.
6. ID Pick-Up Period and Location
- Newly enrolled students’ ID will be distributed to the office of the each college that students’ are affiliated when issued.
* Pick-Up Location for College of Music Students: Music Hall A 234
* Pick-Up Location for International Campus Students
1) Underwood International College: Veritas Hall B 420
2) Global Leaders College: Libertas Hall A 501
3) The other colleges: Libertas Hall A 604 (University College)
- ID cards not received within 2 weeks of issuance will be discarded for safety reasons.
- The schedule for distributing student IDs will be individually announced by each university.
7. Student ID Card(with Check Card Function) Issuance
- To apply for a student ID with check card function for cash deposit/withdrawal in ATMs, you should open a bank account at the on-campus Woori Bank with your alien registration card and the certificate of attendance. Applications are available after the semester begins.
- Alien registration card may take a maximum of one month to receive from Korea Immigration Service. If you are under processing to issue an alien registration, you must wait for receiving the card.
- A certificate of attendance is available from March 1 free of charge on the Online Transcripts & Certificates menu at Yonsei Portal Service or at the office (Sinchon Campus: Office of Academic Services - Room B101, Underwood Hall, International Campus: Underwood Memorial Library 1F Service desk) with payment.
- If you hold a foreigner registration card and wish to apply for a financial type student ID, you can apply separately through the same process as after the freshman application period ends, similar to the process for 5. How to Apply. (For foreigners, before obtaining a foreigner registration card, only non-financial type student IDs can be applied for).
- Once a non-financial student ID has been issued, it cannot be upgraded to include financial functions. If you wish to change your student ID from non-financial to financial after issuance, please report it as lost first, and apply for reissuance as a financial card.
8. Student ID Card Re-issuance
① Re-issuance of the ID Card with Check Card Function
- Report a Lost/damaged ID Card: Please immediately report to Woori Bank to prevent damage caused by theft of a lost card
- Visit Yonsei Portal Service (https://portal.yonsei.ac.kr/main/index.jsp) ->
Log in with your student ID number and PW -> Academic Link -> Issue Student ID ->
Press Lost/Damaged/Expired Card Mgmt. button -> Lost/Damaged/Expired Card -> Registration -> ID Card Mgmt. -> Apply for an ID card
(1) After finishing application on Yonsei portal, Visit Wooribank and pick up the card
> Sinchon Campus: Wooribank Sinchon Yonsei Branch (Student Union Building (Bldg. 207)
> International Campus: Wooribank International Campus Branch (1st floor of Songdo Dormitory 1 (Bldg. 307)
(2) Visit the place below to add the student information to the card
> Sinchon Campus: Office of Academic Affairs (Room B101, Underwood Hall)
> International Campus: Underwood Memorial Library 1F Service Desk
② Re-issuance of the ID Card without Check Card Function
- Visit Yonsei Portal Service (https://portal.yonsei.ac.kr/main/index.jsp) ->
Log in with your student ID number and PW -> Academic Link -> Issue Student ID ->
Press Lost/Damaged/Expired Card Mgmt. button -> Lost/Damaged/Expired Card -> Registration -> Register -> ID Card Mgmt. -> Apply for an ID card
- Receive a completion notification message. It takes up to 7 days
If you did not provide a domestic phone number when applying for a student ID, you cannot receive the text. In this case, please inquire about the issurance status at the location mentioned below 1-2 weeks after the application. (To receive , a valid Korean mobile phone number must be entered in the portal for contact purposes)
- Visit the place below;
> Sinchon Campus: Office of Academic Affairs (Room B101, Underwood Hall)
> International Campus: Underwood Memorial Library 1F Service Desk
C. Check Issuance Progress or Cancellation of Lost/Damaged/Expired ID Card Report
Yonsei Portal Service → Log in → Academic Link → Issue Student ID
→ Press ‘Lost/Damaged/Expired Card Mgmt.’ Button → Press ‘Present Condition/Cancellation of the Lost/Damaged/Expired ID Card
D. Issuance time:
1) ID with Check card function: Immadiately upon visiting Woori Bank on campus(8-①-(1)) and 8-①-(2).
2) ID without Check card function: One week from the application
9. Mobile ID card(Yonsei Y-MID)
A. Targets: Freshman who joined SKT, KT, and U+ mobile under his/her name and agreed to collect and use personal information of mobile student ID by receiving plastic student ID card
B. Method: Install Yonsei University mobile student ID app(Yonsei Y-MID app) in the Play Store(App Store)
1) You can use either a plastic card or mobile card by activating one of them.
※ How to activate the card
A) PC: Yonsei Portal Service → Log in → Academic Link → Issue Student ID → Press ‘ID Card Mgmt.’ Button → Press ‘Choose the card to be activated
B) Mobile: Y-MID APP → 환경설정 → 학생증/신분증 활성화 및 해제
2) Unactivated one is not available to use.
10. Office Hours : Mon-Fri 9 am ~ 5:20 pm
11. Inquiries
• University Service Center on Student ID Card :
+82-2-2123-3200 (from overseas), 02-2123-3200 (in Seoul)
• Immigration Contact Center on Alien Registration Card :
+82-2-1345 or +82-2-6908-1345 (from overseas), 1345 (in Seoul)• Banking Service for international students at Woori Bank :
+82-2-1599-2288 (from overseas), 02-1599-2288 (in Seoul)• Woori Bank Yonsei Financial Center Sinchon Campus : 02-313-3198 Ext. 313 or 321 (in Seoul), +82-2-313-3198 Ext. 313 or 321 (from overseas)
• Woori Bank Songdo International Campus Center: 032-822-6321 (in Seoul), +82-32-822-6321 (from overseas)
• Mobile Student ID(Yonsei Y-MID) App: Ubivelox
+82-2-3470-4951 (from overseas), 02-3470-4951 (in Seoul)Office of Academic Affairs